Уряд постановою від 06.03.13 р. № 160 вніс зміни до Порядку обслуговування громадян залізничним транспортом. Установили, що оформлення у квитковій касі повних та дитячих проїзних документів, у тому числі в електронному вигляді, здійснюють із внесенням до проїзних документів прізвища та імені пасажира зі слів особи, яка здійснює оплату проїзного документа. Під час оформлення квитків з використанням мобільного зв'язку, Інтернету, спеціалізованих автоматів самообслуговування тощо прізвище та ім'я особи, що буде здійснювати поїздку, зазначає особа, яка здійснює оформлення та оплату проїзного документа. А ось у квитках (крім пільгових та безоплатних) на проїзд у регіональних поїздах та квитках на проїзд у поїздах приміського сполучення прізвище та ім'я особи не зазначатимуть. Відповідно і посадку в поїзд здійснюють за пред'явленням проїзного документа та документа, який посвідчує особу.
Правління НБУ видало постанову «Про випуск банкнот у 2013 році з підписом Голови Національного банку України Соркіна І.В.» від 15.03.2013 р. № 92. Нею вводять в обіг банкноти зразка 2003 та наступних років випуску з підписом Соркіна І.В. та відображенням на них р. випуску, у тому числі номіналом 5 грн. – з 1 червня, 10 і 50 грн. – з 1 вересня, 200 грн. – з 1 листопада 2013 р. Банки повинні забезпечувати приймання від клієнтів банкнот номіналом 5, 10, 50 і 200 грн. зразків попередніх років випуску та їх видачу (крім видачі банкнот зразків до 2003 р.) без обмежень у порядку, установленому нормативно-правовими актами Нацбанку.
Уряд постановою від 13 березня 2013 р. № 185 затвердив єдині зразки бланків документів, що посвідчують особу, підтверджують громадянство України чи спеціальний статус особи, а також – Порядки їхнього централізованого оформлення, видачі, обміну, пересилання, вилучення, повернення державі, знищення. Документи, видані до набрання чинності цією постановою, є чинними протягом стр., на який їх було видано. Посвідчення водія на право керування транспортними засобами категорії A, A1, B та B1, оформлені і видані після набрання чинності цією постановою, є дійсними протягом двадцяти років з дати їх видачі, інших категорій – протягом десяти років із зазначеної дати. Такі посвідчення підлягають обміну в установленому порядку. До запровадження і видачі документів, зразки бланків яких затверджені цією постановою, документи оформлюють з використанням бланків попередніх зразків.
Правила професійної етики нотаріусів України були затверджені наказом Мін’юсту від 14.03.2013 р. № 431/5. Зокрема, перед вчиненням нотаріальної дії нотаріус зобов'язаний проінформувати осіб, що до нього звернулися, про розмір тарифу за вчинення нотаріальної дії та розмір плати за надання додаткових послуг інформаційного, правового або технічного характеру. При вчиненні нотаріальної дії нотаріус не повинен піддаватися тиску третіх осіб, впливу політичної кон'юнктури, суворо дотримуючись вимог законодавства та інтересів осіб, які до нього звернулися. Нотаріус повинен виявляти терпіння, ввічливість і тактовність відносно тих, з ким він взаємодіє в межах професійного чи особистого кола спілкування, а також культуру мови, одягу і поведінки, не припускаючись проявів антигуманного ставлення до людей, неуваги до їхніх інтересів. Під час виконання професійних обов'язків забороняється:
- порушувати без поважних причин встановлений режим роботи нотаріальної контори;
- порушувати вимоги щодо приміщення та оснащення нотаріальної контори;
- необґрунтовано відмовляти у виїзді для вчинення нотаріальної дії поза межами нотаріальної контори;
- спілкуватися з особами, які звернулися за вчиненням нотаріальної дії, через помічника чи іншого працівника нотаріальної контори;
- передавати функції нотаріуса, в тому числі технічні (підготовка проектів нотаріальних документів, виготовлення оригіналів та копій, ксерокопіювання, заповнення журналів і реєстрів, отримання відомостей з електронних реєстрів та внесення відомостей до них тощо), іншим особам, крім співробітників нотаріальної контори;
- приймати відвідувачів у стані алкогольного, наркотичного чи іншого сп'яніння, в одязі, що не має ділового характеру, палити під час прийому, іншим чином виявляти неповагу до особи, гідності і прав відвідувачів, а також звертатися до них з пропозиціями образливого, аморального характеру чи вчиняти інші негідні дії стосовно осіб, з якими нотаріус взаємодіє в процесі своєї професійної діяльності.
Наказом Мін’юсту від 14.03.2013 р. № 430/5 затвердили Перелік видів документів, пов'язаних із забезпеченням соціального захисту громадян, що мають надходити до архівних установ у разі ліквідації підприємств, установ, організацій, які не належать до джерел формування Національного архівного фонду. Йдеться про передачу до місцевих архівів при ліквідації юрособи документів щодо трудових та корпоративних відносин, щодо яких потім з запитами можуть звернутися громадяни.
Наказ Мінрегіону від 25.02.2013 р. № 66 у новій редакції виклав Порядок видачі будівельного паспорта забудови земельної ділянки. Йдеться про будівництво на присадибних та садових ділянках.
Державне управління
Указом Президента від 18 березня 2013 р. № 141/2013 затвердили Положення про Міністерство доходів і зборів. Воно є правонаступником Державної податкової служби та Державної митної служби, що реорганізуються. Міндоходів є головним органом у системі центральних органів виконавчої влади з питань державної політики в частині адміністрування податків і зборів, митних платежів, адміністрування єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування, боротьби з правопорушеннями при застосуванні податкового та митного законодавства, а також законодавства з питань сплати єдиного внеску.
Указом Президента від 15 березня 2013 р. № 140/2013 запровадили на період з 16 березня 2013 р. до 15 березня 2015 р. безвізовий режим в'їзду в Україну та транзитного проїзду через територію України для громадян Республіки Македонія, якщо термін їх перебування в Україні не перевищує 90 днів.
Уряд постановою від 13 березня 2013 р. № 180 ліквідував 102 консультативних, дорадчих та інших допоміжних органів, утворених КМУ. Серед них такі як Комісія у справах альтернативної (невійськової) служби, Міжвідомча комісія з питань комплексного розв'язання чорнобильських проблем, Міжвідомча комісія з питань навчання в Україні іноземців та осіб без громадянства, Міжвідомча комісія з питань реалізації Енергетичної стратегії України на період до 2030 р., Міжвідомча комісія з підтримки Болонського процесу в Україні, Міжвідомча комісія з проведення реформування житлово-комунального господарства тощо.
Уряд постановою від 11 березня 2013 р. № 147 вніс зміни до свого Регламенту. Зокрема, вони передбачають порядок запрошення та допуску на засідання КМУ народних депутатів. Також установили, що особи, запрошені на засідання Кабінету Міністрів, після завершення обговорення питання членами Кабінету Міністрів можуть з дозволу головуючого вносити пропозиції з обговорюваного питання, робити застереження, давати пояснення. Учасникам засідання Кабінету Міністрів та особам, запрошеним на засідання, забороняється переривати доповідачів та інших виступаючих, коментувати доповіді та виступи, робити репліки та в інший спосіб перешкоджати проведенню засідання Кабінету Міністрів.
Указом Президента від 12 березня 2013 р. № 127/2013 уведено в дію рішення Ради національної безпеки і оборони від 12 березня 2013 р. «Про невідкладні заходи щодо європейської інтеграції України».
Згідно з розпорядженням КМУ від 6 березня 2013 р. № 111-р чисельність громадян України, що підлягають призову на строкову військову службу у квітні – травні 2013 р., становить 13900 осіб, з них для Збройних Сил – 7500, внутрішніх військ МВС – 5200, Держспецтрансслужби – 1200.
Указ Президента від 27 березня 2013 р. № 164/2013 поклав на Мінсоцполітики обов’язки з формування та забезпечення реалізації державної політики у сферах забезпечення права дитини на одержання аліментів, відповідального батьківства та материнства, організації оздоровлення та відпочинку дітей, протидії торгівлі людьми.
Постановою КМУ від 27 лютого 2013 р. № 187 затвердили Держпрограму активізації розвитку економіки на 2013 – 2014 роки.
Верховна Рада постановою від 21 березня 2013 р. № 154-VII утворила Тимчасову слідчу комісію з питань розслідування фактів перегляду волевиявлення Українського народу на парламентських виборах 2012 р. Звіт комісії про виконану роботу повинні заслухати на пленарному засіданні ВРУ не пізніше одного місяця з дня прийняття цієї Постанови.
Генпрокуратура видала наказ «Про організацію прокурорського нагляду за додержанням законів спеціальними підрозділами та іншими органами, які ведуть боротьбу з організованою злочинністю» від 21 березня 2013 р. № 4/2гн.
ЦВК затвердила:
- середні норми видатків територіальних та дільничних виборчих комісій на підготовку і проведення проміжних та повторних виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад у разі їх призначення у 2013 році (постанова від 21.02.2013 р. № 39);
- форми іменних запрошень учасникам всеукраїнського референдуму (постанова від 21.02.2013 р. № 37),
- Порядок нарахування та виплати одноразової грошової винагороди членам комісій з всеукраїнського референдуму (постанова від 18 березня 2013 р. № 51),
- Порядок передачі комісіям з всеукраїнського референдуму бюлетенів для голосування на всеукраїнському референдумі у територіальних округах (постанова від 26 березня 2013 р. № 54),
- форми подань щодо кандидатур до складу окружних та дільничних виборчих комісій з виборів народних депутатів України (постанова від 26 березня 2013 р. N 56).
Служба зовнішньої розвідки наказом від 21.01.2013 р. № 15 затвердила Інструкцію про організацію фізичної та вогневої підготовки в Службі зовнішньої розвідки України.
Бізнес
Уряд постановою від 6 березня 2013 р. № 139 затвердив Порядок державної реєстрації (перереєстрації) іноземних інвестицій та її анулювання.
Постановою Правління НБУ від 26.02.2013 р. № 57 затвердили Положення про порядок видачі небанківським фінансовим установам ліцензії на переказ коштів у національній валюті без відкриття рахунків.
Нацбанк постановою від 18.02.2013 р. № 45 затвердив зміни до Інструкції про ведення касових операцій банками в Україні, якими, зокрема, передбачено, що банк (філія, відділення) зобов'язаний за зверненням клієнта врегулювати відповідно до законодавства України спірні питання, які виникають та/або пов'язані з касовими операціями, у тому числі здійсненими через платіжні пристрої.
Наказом Міністерства соціальної політики від 21.02.2013 № 74 затвердили Порядок забезпечення надання територіальними органами центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері зайнятості населення та трудової міграції, консультацій особам з питань організації та провадження підприємницької діяльності. Консультацію, яка полягає у безоплатному наданні інформації з питань організації та провадження підприємницької діяльності, може отримати будь-яка особа, яка звернулася із заявою.
Уряд постановою від 13 березня 2013 р. № 188 запровадив з 1 травня 2013 р. марки акцизного податку нового зразка для алкогольних напоїв і тютюнових виробів вітчизняного та імпортного виробництва. Крім того, вартість акцизної марки для алкогольних напоїв зросте до 0,27 грн з 0,103 грн, а для тютюнових виробів – до 0,142 грн (було 0,055 грн).
Порядок планування та здійснення контрольних заходів з питань перевірки стану дотримання суб'єктами господарювання вимог земельного законодавства затверджено наказом Мінагрополітики від 25.02.2013 р. № 132.
Мінагрополітики затвердило наказом від 13.02.2013 р. № 96 розміри плати за послуги, які надає Державна ветеринарна та фітосанітарна служба, з питань захисту рослин, ветеринарної медицини та хорони прав на сорти рослин.
Праця та соціальний захист
Уряд постановою від 27 березня 2013 р. № 197 вирішив питання підвищення оплати праці працівників установ, закладів та організацій окремих галузей бюджетної сфери. Установив, що з 1 січня 2013 р. у штатному розписі встановлюються посадові оклади (тарифні ставки) працівників відповідно у таких розмірах: 1 тарифного розряду — 1147 гривень; 2 тарифного розряду — 1152 гривні; 3 тарифного розряду — 1162 гривні; 4 тарифного розряду — 1172 гривні; 5 тарифного розряду — 1182 гривні.
Постановою КМУ від 13 березня 2013 р. № 151 установити, що з 1 травня 2013 р. інвалідам війни II і III групи з числа учасників бойових дій у період Великої Вітчизняної війни 1941—1945 років та учасникам бойових дій у період Великої Вітчизняної війни 1941—1945 років, яким виповнилося 85 років і більше, щомісячна державна адресна допомога до пенсії виплачується в розмірі, встановленому для інвалідів війни I групи.
Урядовою постановою від 13 березня 2013 р. № 149 установили умови виплати у 2013 році разової грошової допомоги, передбаченої Законами України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» та «Про жертви нацистських переслідувань».
Постановою КМУ від 20 березня 2013 р. № 175 затвердили Порядок організації громадських та інших робіт тимчасового характеру. До виконання громадських та інших робіт тимчасового характеру на добровільних засадах залучають такі категорії осіб: зареєстровані безробітні; особи, які перебувають на обліку в центрах зайнятості як такі, що шукають роботу; працівники, які втратили частину заробітної плати внаслідок вимушеного скорочення до 50 відсотків передбаченої законодавством тривалості робочого часу у зв'язку із зупиненням (скороченням) виробництва продукції. На осіб, які беруть участь у громадських та інших роботах тимчасового характеру, поширюють державні соціальні гарантії, передбачені законодавством про працю та зайнятість населення і загальнообов'язкове державне соціальне страхування. З указаними особами роботодавці укладають в письмовій формі строкові трудові договори на строк, що сумарно протягом р. не може перевищувати 180 календарних днів. Про участь у таких роботах роботодавці вносять записи до трудових книжок.
Постановою КМУ від 13 березня 2013 р. № 161 запровадили для військовослужбовців щомісячну додаткову грошову винагороду: з 1 квітня 2013 р. – у розмірі, що не перевищує 20 відсотків місячного грошового забезпечення; з 1 вересня 2013 р. – у розмірі, що не перевищує 40 відсотків; з 1 січня 2014 р. – у розмірі, що не перевищує 60 відсотків; з 1 квітня 2014 р. – у розмірі, що не перевищує 80 відсотків; з 1 липня 2014 р. – у розмірі, що не перевищує місячне грошове забезпечення. Досі таку винагороду отримували у розмірі місячного грошового забезпечення лише військовослужбовці на льотних і морських посадах, у військових частинах і підрозділах високомобільних десантних військ та спеціального призначення.
Уряд постановою від 13 березня 2013 р. № 162 затвердив Основні напрями запобігання бездомності до 2017 р.
Мін’юст наказом від 07.03.2013 р. № 396/5 затвердив Інструкцію про умови праці та заробітну плату засуджених до обмеження волі або позбавлення волі.
Освіта та культура
Положення про конкурс наукових праць імені Василя Веретенникова у галузі архівознавства, археографії і документознавства затверджено наказом Мін’юсту від 04.03.2013 р. № 370/5.
Наказом МВС та МОН від 22.02.2013 р. № 179/191 затвердили Положення про проведення Всеукраїнської гри команд Клубу веселих та найкмітливіших юних інспекторів руху.
Уряд розпорядженням від 4 березня 2013 р. № 136-р вніс доповнення до плану заходів з підготовки та відзначення 200-річчя від дня народження Т. Г. Шевченка та 150-річчя від дня його перепоховання. Зокрема, проведуть Всеукраїнський Шевченківський форум «Свою Україну любіть», Шевченківський міжнародний літературний конгрес, планують завершення видання повного зібрання творів Т. Г. Шевченка у 12 томах і «Шевченківської енциклопедії» у шести томах, широко відзначити міжнародною спільнотою 200-річчя від дня народження Т. Г. Шевченка (зокрема у Російській Федерації, Республіці Казахстан, Литовській Республіці та Республіці Польща), створити логотип відзначення, започаткування гуманітарного проекту «Шевченківські читання» та Міжнародного фестивалю хорового співу в м. Каневі, завершення створення художньо-просвітницького серіалу про життя і творчість Т. Г. Шевченка, спорудження до 9 березня 2014 р. пам'ятника Т. Г. Шевченку в м. Астані тощо.
МОН та МОЗ наказом від 26.02.2013 р. № 202/165 затвердили зміни до Інструкції з організації харчування дітей у дошкільних навчальних закладах.
Наказ Міністерства освіти і науки, молоді та спорту від 21.03.2013 № 365 запровадив вимоги до опублікованої монографії, що подається на здобуття наукового ступеня кандидата наук. Вона повинна:
- бути надрукованою без співавторів;
- містити узагальнені результати наукових досліджень автора, опубліковані раніше в наукових фахових виданнях України та інших держав, у кількості 12 публікацій;
- мати обсяг основного тексту для здобуття наукового ступеня кандидата наук у галузі гуманітарних та суспільних наук не менше 8 авторських аркушів, а в галузі природничих та технічних наук – не менше 6 авторських аркушів;
- містити відомості про рецензентів – фахівців за спеціальністю дисертації, один з яких повинен бути доктором наук;
- відповідати ще низці положень, передбачених для монографій на здобуття ступеня доктора наук.
Наказ Міністерства культури від 12.03.2013 р. № 171 визначив Порядок проведення Всеукраїнського відкритого конкурсу на кращий ескіз логотипа з відзначення 200-річчя від дня народження Т. Г. Шевченка. Логотип буде використаний в оформленні документації, виданні поліграфічної та інформаційної продукції (афіші, буклети, програми, банери тощо), оформленні мистецьких заходів (концертів, вистав, виставок, конференцій тощо) під час святкування зазначеного ювілею в Україні та за її межами. Прийом конкурсних робіт проводиться з 29 березня по 14 травня 2013 р. Для учасників Конкурсу встановлюються 3 премії, 1-а премія – 30 тис. грн.
Спільним наказом Мін’юсту та МОЗ від 21.03.2013 р. № 500/5/219 затвердили Типове положення про будинок дитини при виправній колонії.
Медицина
МОЗ наказом від 26.02.2013 № 166 установило Перелік лікарських засобів, дозволених до застосування в Україні, які відпускаються без рецептів з аптек та їх структурних підрозділів.
Державні санітарні норми та правила «Гігієнічні вимоги до улаштування, утримання і режиму спеціальних загальноосвітніх шкіл (шкіл-інтернатів) для дітей, які потребують корекції фізичного та (або) розумового розвитку, та навчально-реабілітаційних центрів» були затверджені наказом МОЗ від 20.02.2013 р. № 144.
Постановою КМУ від 20 березня 2013 р. № 174 запроваджено з 1 липня цього р. виплату працівникам протитуберкульозних закладів допомоги на оздоровлення у розмірі посадового окладу під час надання основної щорічної відпустки, щорічної матеріальної допомога для вирішення соціально-побутових питань у розмірі до одного посадового окладу (ставки заробітної плати) на рік. Також на указаних працівників поширили дію Порядку виплати надбавки за вислугу років медичним та фармацевтичним працівникам державних та комунальних закладів охорони здоров'я.
МОЗ наказом від 25.02.2013 р. № 162 у новій редакції виклало Перелік лікарських засобів, заборонених до рекламування, які відпускаються без рецепта.
Уряд постановою від 27 березня 2013 р. № 199 запровадив з 1 жовтня особливості оплати праці медичних працівників системи екстреної медичної допомоги.
Наказом МОЗ від 18.03.2013 р. № 212 затвердили Методичні рекомендації щодо визначення потреби в медичних імунобіологічних препаратах.
Регіональні питання
Уряд розпорядженням від 6 березня 2013 р. № 134-р підтримав пропозицію Міністерства культури, Міністерства освіти і науки, Київської міської держадміністрації щодо створення у 2013-2015 роках Алеї Воїнської Слави у Парку Вічної Слави м. Києва.
У рішенні Київської міської ради від 28 лютого 2013 р. № 97/9154 читаємо, зокрема, що заборонено розміщувати тимчасові споруди (кіоски) на відстані 20 метрів від площини дверей метрополітену (на виходах із підземних переходів, які не мають дверей, відлік слід виконувати від центра площини краю останньої сходинки), а на зупинках громадського транспорту – ближче ніж 20 метрів у межах видимості в обидва боки тротуару від установленого дорожнього знаку, що позначає зупинку.
Президія ВР АРК рішенням від 5 березня 2013 р. запровадила сувенірні значки з символікою АРК.
РМ АРК розпорядженням від 26.03.2013 р. № 205-р затвердила План заходів з протидії несанкціонованим археологічним розкопкам на 2013 рік.
Інформаційний огляд актів президента України, Кабінету Міністрів України, центральних органів виконавчої влади у сфері земельних відносин, прийнятих у березні 2013 року
Створено: Вівторок, 02 квітня 2013, 11:51
Акти з питань діяльності Державного земельного банку, прийняті у березні 2013 року
протягом березня 2013 року було прийнято декілька актів, які врегульовують питання утворення та діяльності Державного земельного банку.
Постанова Кабінету міністрів України від 4 березня 2013 р. № 131 "Про внесення змін до пункту 3 постанови Кабінету Міністрів України від 2 липня 2012 р. № 609".
Постановою внесено зміни до постанови Кабінету Міністрів України від 2 липня 2012 р. № 609, якою було утворено ПАТ «Державний земельний банк». Внаслідок внесення зазначених змін Міністерству аграрної політики та продовольства було доручено:
до призначення в установленому порядку голови правління Банку:
забезпечити укладення договору про відкриття рахунка в цінних паперах на ім’я держави;
затвердити результати приватного розміщення акцій Банку, а також звіт про результати такого розміщення;
визначити уповноважену особу на провадження діяльності щодо утворення, державної реєстрації Банку як юридичної особи, забезпечення отримання ним статусу банку, подання документів на реєстрацію звіту про результати приватного розміщення акцій з наданням їй права вчиняти у процесі такої діяльності юридичні дії від імені Банку без довіреності.
На виконання зазначеної постанови за даними Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців (http://irc.gov.ua ) 14 березня 2013 року було зареєстровано як юридичну особу Публічне акціонерне товариство «Державний земельний банк».
Постанова Кабінету міністрів України "Про призначення членів наглядової ради публічного акціонерного товариства “Державний земельний банк" від 4 березня 2013 р. № 134.
Постановою визначено перелік членів наглядової ради публічного акціонерного товариства “Державний земельний банк”.
Указ Президента України від 21 березня 2013 року № 154/201 «Про членів наглядової ради публічного акціонерного товариства "Державний земельний банк"
Указом призначено членів наглядової ради публічного акціонерного товариства "Державний земельний банк".
Слід зазначити, що рішення про утворення Державного земельного банку було прийнято ще минулого літа на підставі постанови Кабінету Міністрів України від 02.07.2012 № 609.
Змінами до статті 122 Земельного кодексу України, внесеними Законом України від 06.09.2012 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності» Кабінет Міністрів України було уповноважено передавати земельні ділянки сільськогосподарського призначення до статутного (складеного) капіталу вказаного банку. 18.09.2012 Законом України «Про внесення змін до Закону України "Про банки і банківську діяльність" щодо державного земельного банку» були визначені особливості діяльності вказаного банку.
Статут ПАТ «Державний земельний банк» був затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 25.07.2012 № 934.
Проте Державний земельний банк так і не розпочав свою діяльність.
Слід зауважити, що згідно із частиною десятою статті 7 Закону України «Про банки і банківську діяльність» до складу наглядової ради державного банку мають входити члени наглядової ради банку, призначені Верховною Радою України, Президентом України і Кабінетом Міністрів України. Термін повноважень членів наглядової ради державного банку - п’ять років.
Верховна Рада України призначила членів Наглядової Ради ПАТ «Державний земельний банк» постановою від 16.10.2012 № 5464-VI.
Кабінет Міністрів України призначив членів наглядової ради банку за своєю квотою майже через шість місяців постановою від 4 березня 2013 р. № 134.
І от нарешті з виданням Указу Наглядова рада ПАТ «Державний земельний банк» є сформованою у повному складі і може здійснювати свої повноваження. Серед таких повноважень є: визначення основних напрямів діяльності банку, призначення і звільнення голови та членів правління, контролює за діяльність правління, прийняття рішень щодо створення, реорганізації та ліквідації дочірніх підприємств, відокремлених підрозділів, затвердження їх статутів і положень тощо.
Таким чином, є всі підстави вважати, що невдовзі буде сформовано правління Державного земельного банку, і банк розпочне реальну діяльність.
Підзаконні нормативно-правові акти
у сфері земельних відносин, прийняті у березні 2013 року
Постанова Кабінету Міністрів України від 20 лютого 2013 р. № 154 "Про внесення змін до Порядку проведення інвентаризації земель та визнання такими, що втратили чинність, деяких постанов Кабінету Міністрів України".
Постановою із Порядку проведення інвентаризації земель виключаються положення, які стосуються погодження технічної документації, що розробляється внаслідок проведення інвентаризації земель, комісією з розгляду питань, пов’язаних з погодженням документації із землеустрою.
Вказаними змінами Порядок узгоджується із Законом України від 02.10.2012 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення процедури відведення земельних ділянок та зміни їх цільового призначення», яким із Земельного кодексу України та інших законодавчих актів України були виключені положення, які стосуються необхідності утворення зазначених комісій.
Крім того, постановою визнано такими, що втратили чинність декілька постанов Уряду.
Так, втратила чинність постанова Кабінету Міністрів України від 11 квітня 2002 р. № 502 “Про затвердження Порядку зміни цільового призначення земель, які перебувають у власності громадян або юридичних осіб”. Це є цілком логічним, адже з часу набрання чинності Закону України від 02.10.2012 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення процедури відведення земельних ділянок та зміни їх цільового призначення» процедура зміни цільового призначення земельних ділянок всіх форм власності була визначена безпосередньо нормами Земельного кодексу України.
Визнано такою, що втратила чинність, також постанова Кабінету Міністрів України від 26 травня 2004 р. № 677 “Про затвердження Порядку розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок”. Це положення також направлене на приведення підзаконної нормативної бази у відповідність до Закону України від 02.10.2012 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення процедури відведення земельних ділянок та зміни їх цільового призначення». Зазначеним Законом порядок розробки проектів землеустрою щодо відведення земельної ділянки був визначений на законодавчому рівні безпосередньо у нормах Земельного кодексу України та Закону України «Про землеустрій».
Також втратила чинність постанова Кабінету Міністрів України від 31 березня 2004 р. № 427 “Про затвердження Порядку вибору земельних ділянок для розміщення об’єктів”. Необхідність втрати чинності цієї постановою є актуальною вже більше п’яти років, адже норма Земельного кодексу України, яка визначала повноваження Кабінету Міністрів України щодо затвердження порядку вибору земельних ділянок, була виключена із Земельного кодексу України більш, ніж чотири роки тому, а саме Законом України від 16.09.2008 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо сприяння будівництву». Тому, хоч і з значним запізненням, але законодавча норма нарешті реалізована на підзаконному рівні.
Ще однією постановою, яка втратила чинність, є постанова Кабінету Міністрів України від 23 грудня 2009 р. № 1420 “Деякі питання реалізації статті 186-1 Земельного кодексу України”, якою було затверджено Типове положення про комісію з розгляду питань, пов'язаних з погодженням документації із землеустрою, існування якої, як зазначалось вище, вже скасовано.
Наказ Мінагрополітики України від 25.02.2013 № 130 «Про внесення зміни до Методики проведення державної експертизи землевпорядної документації», зареєстрований у Міністерстві юстиції України 28.02.2013 № 335/22867.
Наказом виключено із Методики проведення державної експертизи землевпорядної документації абзац четвертий підпункту 3.3.2 глави 3. Зазначений абзац встановлював, що: «додатки та передбачені законодавством погодження, а також висновок Комісії з розгляду питань, пов'язаних з погодженням документації із землеустрою повинні бути підписані керівником відповідального органу (організації), скріплені його печаткою та мати термін дії».
Зазначені зміни є цілком прийнятними, оскільки:
на сьогодні із Земельного кодексу України та інших законодавчих актів України виключені положення, які стосуються необхідності утворення комісій з розгляду питань, пов'язаних з погодженням документації із землеустрою,
методика проведення державної землевпорядної експертизи за своєю суттю є документом, яка має містити сукупність норм виключно щодо організації проведення зазначеної експертизи, а не встановлювати вимоги до документів, які складаються органами державної влади, місцевого самоврядування, іншими уповноваженими установами.
Наказ Міністерства аграрної політики та продовольства України від 15.02.2013 № 103. Зареєстровано в Міністерстві юстиції України 5 березня 2013 р. за № 356/22888 "Про визнання таким, що втратив чинність, наказу Держкомзему України від 10 липня 2002 року № 114".
Наказом визнано таким, що втратив чинність, наказ Державного комітету України по земельних ресурсах від 10 липня 2002 року № 114 “Про затвердження Інструкції про загальні вимоги до оформлення технічного паспорта земельної ділянки, яка виставляється на земельні торги”, зареєстрований у Міністерстві юстиції України 30 липня 2002 року за № 615/6903.
Втрата чинності вказаним наказом обумовлена тим, що необхідність складення технічного паспорту земельної ділянки при проведенні земельних аукціонів була скасована ще у середині минулого року Законом України від 05.07.2012 «Про внесення змін до Земельного кодексу України щодо порядку проведення земельних торгів у формі аукціону».
Наказ Міністерства аграрної політики та продовольства України від 19.02.2013 № 104, зареєстрований в Міністерстві юстиції України 6 березня 2013 р. за № 373/22905 "Про затвердження Порядку оформлення, вручення (надсилання) приписів у разі виявлення порушень земельного законодавства".
Наказом затверджено Порядок оформлення, вручення (надсилання) приписів у разі виявлення порушень земельного законодавства. Вказаний Порядок розроблено на заміну колишнього наказу Державного комітету України по земельних ресурсах від 09 березня 2004 року № 67 "Про затвердження Положення про порядок оформлення, видачі і реєстрації приписів у разі виявлення порушень земельного законодавства", зареєстрованого у Міністерстві юстиції України 18 березня 2004 року за № 340/8939.
Порядок встановлює процедуру оформлення, вручення (надсилання) приписів керівникам юридичних осіб та фізичним особам (у тому числі керівникам суб’єктів господарювання та фізичним особам - підприємцям), які вчинили порушення земельного законодавства щодо використання та охорони земель усіх категорій та форм власності, реєстрації приписів, здійснення контролю за виконанням приписів.
Припис - це обов’язкова для виконання у визначені строки письмова вимога державного інспектора сільського господарства, яка оформляється, вручається (надсилається) керівникам юридичних осіб та фізичним особам (у тому числі керівникам суб’єктів господарювання та фізичним особам - підприємцям) щодо усунення порушень земельного законодавства.
Текст Порядку не викликає особливих зауважень і у більшій частині повторює положення попереднього порядку, затвердженого Держкомземом, але узгоджує його норми із новими нормами законодавчих актів у сфері здійснення державного контролю за використанням та охороною земель.
Наказ Міністерства екології та природних ресурсів України "Про затвердження Інструкції щодо оформлення охоронних зобов’язань на території та об’єкти природно-заповідного фонду" від 25.02.2013 № 65. Зареєстровано в Міністерстві юстиції України 13 березня 2013 р. за № 404/22936
Згідно із частиною п'ятою статті 53 Закону України «Про природно-заповідний фонд України»: «території та об'єкти природно-заповідного фонду або їх частини, що створюються чи оголошуються без вилучення земельних ділянок, що вони займають, передаються під охорону підприємствам, установам, організаціям і громадянам органами центрального органу виконавчої влади в галузі охорони навколишнього природного середовища з оформленням охоронного зобов'язання».
Інструкцію з оформлення зазначених зобов’язань і визначає наказ.
Документом визначено, що оформлення охоронних зобов’язань здійснюється у місячний строк після затвердження положень про відповідні території чи об’єкти природно-заповідного фонду. До охоронного зобов’язання додаються завірені в установленому законодавством порядку уповноваженим органом копії картографічних оглядових матеріалів меж території, що передається під охорону. Охоронне зобов’язання підлягає переоформленню у разі: зміни форм власності на землю, на якій розташована(ий) територія чи об’єкт природно-заповідного фонду; зміни землекористувача (землевласника) у межах території чи об’єкта природно-заповідного фонду; внесення змін до положення про територію чи об’єкт природно-заповідного фонду стосовно режиму охорони та збереження.
Необхідно зазначити, що запровадження уніфікованої форми охоронного зобов’язання можна лише вітати. Текст Інструкції особливих заперечень не викликає.
Лист Вищого спеціалізованого суду України з розгляду цивільних і кримінальних справ "Про деякі питання застосування норм Земельного кодексу України" від 16.01.2013 № 10-71/0/4-13.
У досить цікавому листі Вищого спеціалізованого суду України з розгляду цивільних і кримінальних справ роз’яснюються:
1. Питання можливості осіб, які не можуть мати на праві власності земельні ділянки сільськогосподарського призначення (іноземних осіб і осіб без громадянства), виконати обов’язок з відчуження таких земельних ділянок, отриманих у спадщину, в умовах дії мораторію на відчуження таких земель,
2. Питання можливості здійснення примусового відчуження зазначених земельних ділянок за рішенням суду у разі, коли такий обов’язок не виконаний.
За наслідком здійснення аналізу норм чинних законодавчих актів, при розгляді першого питання, суд приходить до висновку, що: «пункт 15 розділу X "Перехідні положення" ЗК, яким встановлено заборону купівлі-продажу або іншим способом відчуження земельних ділянок сільськогосподарського призначення, не поширюється на ці правовідносини, оскільки положення частини четвертої статті 81 ЗК є імперативним». Тобто іноземці та особи без громадянства, на думку суду, можуть продавати або відчужувати іншим чином успадковані ними земельні ділянки сільськогосподарського призначення незалежно від того, чи підпадають вони під дію мораторію, чи ні.
Щодо другого питання, то суд стверджує, що «у разі невиконання іноземцями чи особами без громадянства вимог щодо обов’язкового відчуження успадкованих ними земельних ділянок сільськогосподарського призначення, є всі підстави здійснити їх примусове відчуження за рішенням суду. При цьому позивачем у справах про примусове відчуження іноземцями чи особами без громадянства успадкованих земельних ділянок сільськогосподарського призначення можуть бути відповідні органи прокуратури в межах повноважень, визначених законодавством України. За таких обставин буде дотримано гарантій права власності на земельну ділянку, передбачених статтею 41 Конституції України та статтею 153 ЗК, оскільки ніхто не може бути позбавлений права власності на земельну ділянку, крім випадків, передбачених законодавством України. Правові підстави та порядок припинення права власності на землю визначено, зокрема, статтями 143, 145 ЗК».
Якщо висновок суду по першому питанню є цілком логічним, то його позиція щодо другого питання викликає декілька питань. Так, відповідно до частини п’ятої статті 41 Конституції України: «примусове відчуження об'єктів права приватної власності може бути застосоване лише як виняток з мотивів суспільної необхідності, на підставі і в порядку, встановлених законом, та за умови попереднього і повного відшкодування їх вартості». Проте ані у Земельному кодексі, ані у інших законодавчих актах не визначений порядок отримання власником відчужуваної ділянки повної її вартості та сама процедура відчуження. Хоча у Листі Вищого спеціалізованого суду України з розгляду цивільних і кримінальних справ і зазначено, що: «порядок припинення права власності на землю визначено, зокрема, статтями 143, 145 ЗК», у зазначених статтях цей порядок відсутній (якщо не вважати визначенням такого порядку норму частини другої статті 145 Земельного кодексу України, за якою: «така ділянка підлягає примусовому відчуженню за рішенням суду»). Крім того, у законодавчих актах відсутня відповідь на питання, хто набуває право власності на земельну ділянку, примусово відчужену за рішенням суду з цих підстав.
Зважаючи на це, певна частина положень зазначеного листа, є спірною.
Інформаційний лист Вищого господарського суду України від 08.02.2013 № 01-06/319/2013 «Про деякі питання, пов'язані із запровадженням нової системи державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень»
У інформаційному листі наводяться основні положення нормативно-правових актів з питань нової системи державної реєстрації речових прав на нерухоме майно, яка запроваджена з 2013 року.
Напевно, головними положенням вказаного листа є положення, які визначають, що: «судам слід також брати до уваги, що тривалий період часу державна реєстрація прав власності на об'єкти нерухомого майна, розташовані на земельних ділянках, проводилася на паперових носіях підприємствами бюро технічної інвентаризації, підключення яких до попереднього Реєстру прав власності на нерухоме майно відбувалося так само поступово. Крім того, чинним законодавством України не передбачено доступу органів державної реєстрації речових прав до баз даних органів Державного земельного кадастру, а лише встановлено механізм взаємодії цих органів з метою обміну відповідною інформацією (стаття 28-1 Закону, стаття 30 Закону "Про Державний земельний кадастр"). Отже, в умовах встановлення нової системи державної реєстрації речових прав при необхідності з'ясування фактичних даних щодо прав власності, інших речових прав та їх обтяжень доцільно одночасно звертатися і до органів земельних ресурсів, і до підприємств бюро технічної інвентаризації з урахуванням їх компетенції та змісту даних, що з'ясовуються». Це цілком логічно з урахуванням того, що на час розгляду справи відомості право власності на певний об'єкт нерухомого майна можуть бути відсутні у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень. Це пояснюється тим, що Закон України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень», нажаль, не передбачає «автоматичного» перенесення до Державного реєстру відомостей про речові права, зареєстровані державою до 2013 року.
Следующая тема Предыдущая тема
Вы не можете начинать темы Вы не можете отвечать на сообщения Вы не можете редактировать свои сообщения Вы не можете удалять свои сообщения Вы не можете голосовать в опросах Вы не можете прикреплять файлы в этом форуме Вы можете скачивать файлы в этом форуме